Tuomo Rajanen ja Tiina Jylhä 24.5.1998:
Koulua 100 vuotta
10.1.1898 alkaen
TIKKALAN KOULUN
HISTORIAA
Historiasta sanotaan, että se opettaa ja oppimisesta,että ei oppi ojaan
kaada.
Tikkalan koulun 100
vuotistaipaleellakin pätee edellinen vanha viisaus
Historiikin tekijät koulun
johtaja Tiina Jylhä ja allekirjoittanut jouduimme kyntämään uutta ja outoa sarkaa . Monesti totesimme tunnetun
sanonnan, että historian kirjat ovat menneet sekaisin, mutta tässäkin pätee
ohje - työ tekijäänsä neuvoo.
Historiikin lähteinä olemme
käyttäneet Markku Lahden kirjaa Korpilahden koululaitos 1880-1890,
opettaja Veli Laukkalan koulun
80-vuotisjuhlassa pitämää puhetta koulun perustamisesta sekä Tikkalan koulun
arkistoa.
Tarkastajan käynnillä 1901 huomautettiin opettajaa ja johtokuntaa
arkiston kansista ja
kiertokirjeiden
järjestämisestä.Arkisto on hyvässä kunnossa ja hyvässä hoidossa kunnantalolla
kirkolla.
Koulun historiasta kertova filmi
”Nuoret pois joutosakista” ja osa sen tapahtumista perustuu Tikkalan koulun
pitkäaikaisen opettajan Veli Laukkalan koulun 50-vuotisjuhlassa tallentamaan muistitietoon Hjalmar Parkkolaa
haastatellen. Teillä arvoisat koulun entiset oppilaat,on varsinkin tänään
muistoja kouluajalta.Niiden tallentaminen
on arvokasta opetus- ja perinnetietoa tuleville sukupolville. Kirjoittakaapa
niitä omaan pöytälaatikkoon ja koululla niitä otetaan mielellään vastaan.
Hoitaa se
kiertokoulumestari tyttöin ja poikain opetusta
1858 annettiin kansan opetusta
koskeva julistus, jonka mukaan kansan opettamisessa nähtiin siveyden ja
yhteisen varallisuuden perusta.
Kiertokoulu alkoi Korpilahdella
1859. Koulu Korpilahden kirkonkylässä alkoi 1.4.1880.
24.5.1898 annettiin Suomessa
piirijakoasetus. Tämän ensimmäisen
Suomen
kouluvelvollisuussäännöksen mukaan jokaisella kouluikäisellä lapsella
oli mahdollisuus saada opetusta omalla äidinkielellään. Koulumatka ei saisi
olla 5 kilometriä pitempi, ja jos piirissä on vähintään 30 lasta, tulee
perustaa koulu.
Mutta koulu
tulee, ja se on hyvä se
Kuten koulun perustamisesta kertovassa filmissä
tulemme näkemään,kouluasian puuhamiehet olivat jo kirkonkylän koulua
perustamassa ollut Abdon Laukkala ja Hjalmar Parkkola.
Kokous Laukkalan talossa päätti joulukuun 13. pv 1896 koulun perustamisesta. Aiempi
kokous Tikkalan Rannilassa oli suuren vastustuksen vuoksi hylännyt koulun
perustamisen. Asiasta päättämässä olivat kokouksessa Hjalmar Parkkola, Mooses
Riikman, Johan Tikkala, Kalle Pekkanen, Niklas Sikala, Abdon Laukkala, Kalle A. Jokela, Mooses
Pellonpää,Hermanni Huovila (Viljasjärvi), J. Jokinen, Gabriel Vehniäinen ja
Herman Molikka.
Rakennustoimikuntaan valittiin
Hjalmar Parkkola, Kalle Pekkanen, Joh. Tikkala, Abdon Laukkala, Hermanni
Huovila, Gabriel Vehniäinen ja Niklas Sikala.
Perustamiskokouksen pöytäkirja
luettiin ajan tavan mukaan kirkossa 24.1.1897.
Kuntakokous valitsi helmikuussa
1897
Koulun ensimmäisen johtokunnan
esimieheksi valittiin Hjalmar Parkkola ja jäseniksi Hermanni Huovila,
Kalle Jokela, Niklas Sikala,
Kaapro Vehniäinen ja Sofia Huovila.
Tikkalan koulu oli tämän seutukunnan, eli Muura(t)järven kylän
ensimmäinen koulu. 1902 perustettiin Saukkola ja Metsäkulma,joka oli yhteinen
Korpilahden ja Petäjäveden kanssa.1907 Moksi
1922 Sarvenperä ja 1949 Rähäkkälä eli Ylä-Muuratjärvi. Vuonna 1956
tapahtui Varrasperän koulun perustamisyritys, mutta koulua sinne ei saatu.
Talokkaiden ja
torppareiden pellavapäät koulun penkillä
Koulu alkoi Laukkalan talossa
10.1.1898
Oppilaita ilmoittautui
34.Kiertokoulua tai muuta pikkukoulua oli aikaisemmin käynyt 33 oppilasta.
Koulun ensimmäiset oppilaat
olivat: Evert Vähämäki, Onni Keskinen, Hermanni Pohjola, Hjalmar
Parkkola,Luukas Molikka, Josua Rikman, Waldemar Myllyntaus, Emil Ruppa, Matti
Mäntymäki, Hjalmar Matikainen,Oskari Rajala, Lida Tapaninen, Ida Rannila, Hilma
Lehtonen, Anna Saukkola, Edit Ruppa, Evastiina Pohjola,Jemina Wuorela, Saima
Koskinen, Rosa Tikkala, Edla Jokela, Lempi Jokela, Hilma Suhonen, Rosa Nättinen,Ida Åman, Alma Rimpi, Ida Lähteelä, Rauha Laukkala,
Alma Myllyntaus, Hulda Mattila, Selma Lindberg,Ina Saukkola, Lydia Wuorinen,
Alma Wuorinen ja Hilma Saukkola.
Talokkaiden lapsia heistä
oli 8, entisen talokkaan 1. Itsellisten lapsia oli 15, torppareiden lapsia 7,
metsänvartijan lapsia 2. Yhden
oppilaan isä oli seppä ja yhden
eläkemies.
4 oppilasta sai ensimmäisenä
lukuvuotena ehdot. 3 oppilasta erosi koulusta sairauden vuoksi.
Aluksi oletettiin, että lapset
osaavat lukea kouluun tullessaan.
Nuorimmat oppilaista olivat
8-9-vuotiaita ja vanhimmat 14-15-vuotiaita. .
Pisin koulumatka oli yli 10 km. 3 oppilasta asui muualla kuin
kodissaan. Koulumaksun maksoi ensimmäisen vuoden oppilaista 25.
Kuulustellaan
päivän läksy
Ensimmäisenä keväänä opiskeltiin uskonnossa Raamatun
historiaa ja Katkismusta . Äidinkielessä
kirjana oli Topeliuksen Maamme-kirja, jota käytettiin myös historian oppikirjana.
Lisäksi opiskeltiin maantiedettä,
luvunlaskua ja kaunokirjoitusta.
Laulutunneilla opeteltiin 10 eri
virren nuottia sekä 6 koululaulua 1-äänisesti ja 6 koululaulua 2-äänisesti.
Voimistelussa oli liikeitä ilman
telineitä sekä leikkejä.
Tutkinto päätti aina lukuvuoden,
eli pidettiin kuulustelupäivä, jolloin vanhemmat olivat mukana.
Syksyllä alkoi pienten lasten
koulu elokuussa ja varsinainen koulu 26.9.1898.
Opetusvälineitä hankittiin jo
varsin varhaisessa vaiheessa. Vuonna 1909 hankittiin Göeblerin pallokartta ja
Bambergin Euroopan kartta. Seuraavana vuonna kartutettiin
raittiusopetusvalineistöä ja hankittiin kemiallinenkoevälineistö,
kirjallisuutta”alkoholin vaikutus ihmisen sisälmyksiin” sekä ”mitä tiede sanoo väkijuomista”.
Uutta ompelukonetta kaavailtiin
vuonna 1929, koska sen hetkinen kone on ollut koululla jo yli 30vuotta ja on jo
kulunut!
.
Kouluhuoneet,
mikäli kruunu myöntää rakennusaineita
Jo maaliskuussa 1898 johtokunta
ehdotti kuntakokoukselle, että kunta rakennuttaisi koulutalon, mutta
ehdotus hylättiin. Huhtikuussa
1900 senaatti asetti opettajan palkan ja
valtionavun ehdoksi Tikkalan koululle,että tänne rakennetaan oma koulutalo
seuraavan vuoden elokuun 1. päivään
mennessä. Tulipa siinä kiire!Kuntakokous katsoi kuitenkin vuokratilat Laukkalassa
tyydyttäviksi ja antoi 5 v. lykkäystä.
Piirijako ja koulujen
sijoituspaikat hyväksyttiin Korpilahdella 22.9.1900 ja kuntaan syntyi 15
koulupiiriä. Hämeen lääninhallituksen päätös asiasta annettiin 18.6.1901.
Tikkalan piiri muotoutui lähes samaksi kuin tämän päivän Patajärven
koulupiiri. Lapsia piirissä oli 92.
Koulupiirirajat muodostettiin
tutkimalla jokaisen talon sijainti.
Marraskuussa 1900 tehtiin tonttikauppa ja joulukuussa
vahvistettiin koulu rakennettavaksi Rannilasta ostetulle tontille. Koulun rakentamisesta löytyy hyvin vähän
tietoja.
Kuntakokouksen pöytäkirjat
vuosilta 1902-07 puuttuvat ja koulun johtokunnan pöytäkirjat ovat hyvin
niukkasanaisia rakentamisesta.
Koulu alkoi vielä 15.8.1904
Laukkalassa, sillä koulutaloa valmisteltiin vielä.
Koulu alkoi omassa koulutalossa
3.9.1904.
Linda Puikkonen ja Hilda Ruppa
eli Nousia olivat ensimmäiset
järjestäjät .
Koulurakennus maalattiin ja
laudotettiin vuonna 1909. Samalla
rakennusmestari J. Alenius suoritti
koulun pahviamisen. Tuolloin päätettiin myös ostaa akkunaverhot koulun
ikkunoihin,joiden puutteesta tarkastaja Kunelius oli huomauttanut että kun jo
lähes kaikilla muilla kouluilla sellaiset ovat.
Opettajan asuntoasiaa sekä
koulukeittolan rakentamista käsiteltiin 30-40-luvulla useassa johtokunnan
kokouksessa.Vuonna 1945 tuli kunnanvaltuustolta ilmoitus, että se on myöntänyt
40 000 mk:n lisämäärärahan opettajanasunnon laittoa varten. Rakennettiin
yläkerran huoneet.
Vuonna 1953 jäi yläkerran asunto
koulun käyttöön Laukkalan opettajapariskunnan myötä. Yläkerran keittiö siirtyi
koulukeittolakäyttöön ja suuri kamari keittäjä-vahtimestarin asunnoksi .
Vuonna 1955 johtokunta käsitteli
jälleen lisärakentamista ja teki anomuksen, että kahden
luokkahuoneen,miesopettajan asunnon, koulukeittolan, saunan, kokoelmahuoneen
sekä kellarin rakentamiseen ryhdyttäisiin kiireellisesti. Anomus ei tuottanut
kuitenkaan tulosta.
Punainen kukko vieraili koululla
koulun päättäjäispäivänä vuonna 1957, eli tuolloin paloi jo huonokuntoinen
koulun ulkosauna. Sauna rakennettiin vasta opettaja Huntuksen aikana
ulkorakennukseen. Sama sauna palvelee edelleenkin.
Koulun 80-vuotisjuhliin 1978
tehtiin koululla peruskorjausta,tuli keskuslämmitys,saatiin sisävessat ja
ulkovuori sai uuden maalikerroksen.1980-luvun lopussa päätettiin opettajan asunnon vapautuessa
siirtää koulukeittola alakertaan,samalla
opettajien makuuhuoneesta tuli ns. opettajien huone. Opettajien entinen
olohuone toimi ruokalana, tämän lukuvuoden alusta kolmannen opettajan luokkana.
.
Huomautus Johtokunnalle!
Tarkastajat ovat olleet
monitaitoisia ja puuttuivat varsin kiitettävästi koulun olosuhteisiin ja
opetusvälineistöön. Opetuksen sisältöön
tarkastajat eivät alkutaipaleella juurikaan
kajonneet.
Opetusvälineistöä on pyritty
hankkimaan alusta saakka - syksyllä 1904 tarkastaja Kunelius vaati johtokunnan
hankkimaan koululle lisää höyläpenkkejä (lienevätkö samat vieläkin?).
Seuraavana vuonna Kunelius
huomautti johtokuntaa paitsi koulurakennuksen keskeneräisyydestä myös
opetusvälineiden - Lindenin kasvitaulujen,
kulturikasvien ja fysikaalisen kaluston
hankkimisesta välittömästi.
Syksyllä 1912 tarkastaja Sipola
esitti, että lattiat saa parhaiten pysymään puhtaina ja kuivina
sivelemällä ne flurit-öljyllä. Se
tulee myös halvemmaksi kuin tavallinen pesu.
Sipola kirjoitti lattioista
johtokunnalle seuraavaa: ”Lattiat sekä luokkahuoneesta että muista on pidettävä
paremmassa maalissa. Muuten Te
lahotatte seinät täytteiden ympäriltä 10 vuodessa pelkällä pesuvedellä.
Siinä tulee kunnalle suuri
vahinko johtokunnan huolettomuuden tähden
Pulpettien kannet tulisi maalata
ensi kesänä. Hyvä olisi maalata ne vihreäksi, sillä musta väri on liian
synkkä.”
Opettajan etuihin kuulunutta
lehmänlaidun oli tuottanut päänvaivaa ja tähän tarkastaja puuttui
huomautuksella,että opettajalle johtokunta osoittaa, missä lehmän laidun
sijaitsee ja että hän sen myös saa.
Nopeammin,
korkeammalle, voimakkaammin
Elettiin vuotta 1915. Joukko
nuoria miehiä perusti paikkakunnalle Voimistelu- ja urheiluseura Köntyksen.
1920-luvulla urheilu sai hyvin
sijansa kouluelämässä, olihan Suomesta tullut huippu-urheilijoita
maailmalle.1924 kouluhallitus määräsi hankittavaksi urheiluvälineitä, esim.
punnerruspuun ja korkeushyppytelineen -mitä Tikkalaan hankittiin, niin ainakin
potkupallo .
Uusia säädöksiä,
koulupiirijakoja, koulun muotoja
20.2.1925 tuli voimaan uusi
koulupiirijako, Piirin rajat lueteltiin jälleen talo talolta.
Vuonna 1926 alettiin
jatko-opetusta antaa iltaopiskeluna 4-6 viikkotuntia 25 viikon aikana.
Seuraavana vuonna alkoi alakoulu,
eli koulussa oli 2 opettajaa.
Tässä vaiheessa oli 2 vuotta
alakoulua ja 4 vuotta yläkoulua
Suomi sodassa
Koulun johtokunnalle tuli elokuussa -41 kirje Jkl:n suojeluskuntapiirin
esikunnasta . Johtokunnat eivät saa kirjeen mukaan myöskään vapauttaa palvelukseen
kutsuttuja miesopettajia tai lottia. Samaisessa kirjeessä huomautettiin
lisäksi, ettei koulutyö saa heikentää sadonkorjuuta, marjojen, sienten,
polttoaineen keruuta jne.Tarvittaessa oli
lykättävä koulun alkua näiden toimien takia.
Vuonna -42 määrättiin koulun
opettaja Lauri Venesjärvi kulkulaitoksen tehtäviin samoin kuin
opettaja Hilja Hyyryläinen
puolustuslaitoksen tehtäviin.
Helmikuun -42 alussa koululla
kiellettiin sähkölämmityslaitteiden käyttö.
Korpilahden suojeluskunta
lähestyi kouluja kirjeellä helmikuussa -42. Maanpuolustuksen metalli-ja
kumikeräykseen toivottiin
koulujen osallistuvan . Vähintään yhden metallikilon tuoneille luvattiin
palkkioksi sotamarsalkan kuva.
Kirje Suojeluskuntapiirin
esikunnasta saapui koululle marraskuussa -42.
Kirjeessä vedottiin kotirintaman
henkisen kunnon tärkeyteen, jotta myös tulirintama jaksaisi.
Siinä toivottiin jaettavaksi
painotuote, joka kertoisi, millaisen kirjeen hengeltään rintamalle
kodit lähettävät. Samoihin
aikoihin Korpilahden suojeluskunta lähestyi koulua kutsumalla poikia
2-päiväisille sotilaspoikakursseille, joilla ohjelmassa olisi mm.
maastomarssia, suunnistamista, juttuja itärintamalta jne.
Perunavelliä
Koulukeittolan perustamista
käsiteltiin jo vuonna 1929
johtokunnassa.
Kunnanvaltuustosta käsin
esitettiin koulukeittiöiden perustamista v.1940. Johtokunta antoi asiaan
tuolloin kieltävän vastauksen,
koska koululla ei ollut huonetta keittiöksi. Jo seuraavan vuoden alussa
johtokunta katsoi, että on
ryhdyttävä toimiin keittiön ja samalla myös opettajan asunnon rakenteille
saamiseksi. Samana vuonna
keskusteltiin myös saunasta väliaikaisen keittolan paikkana.
Vuoden -43 alussa todettiin
kuitenkin, että hankaluudet keittolan perustamisen suhteen ovat niin
suuret, ettei keittolaa voida
perustaa. Kevään aikana esille tuli kasvitarhan perustaminen keittiötä
varten , mutta syksyn kokouksessa
todettiin, että puutarha perustetaan v. 1945.
Lämmintä ateriaa päätettiin alkaa
antaa oppilaille joka päivä vuoden 1944 alusta.
Keittäjäksi 1.8.45 alkaen
palkattiin A-M. Häkälä ja siivoojaksi Siiri Mäkinen.
Keväällä -46 jaettiin siemeniä
oppilaille ja koulukeittolaviljelmät kasvatettiin oppilaiden kodeissa.
Samana syksynä jokainen oppilas
toi kouluun perunoita 5 kg. Vuonna 1948 Siiri Mäkinen aloitti koulun keittäjänä.Hänet
muistetaan koulun sydämenä, joka joutui työskentelemään tukalissa oloissa.
Siiri Mäkisen perunavelli on
säilynyt koulun oppilaiden muistoissa näihin päiviin saakka, ja onpa se
edelleen eräs suosituimmista
kouluruuista. Koulun johtaja Tiina Jylhä muistaa itse vuodelta 1997 päivän,
jolloin joutui hoitamaan puhelimitse jotain asiaa ruokatunnin alkaessa, ja
koulumme silloinen keittäjä Paula Nieminen tuli huikkaamaan, että kannattaa
tulla hakemaan vellilautanen, että saa edes sen ensimmäisen.
Todiste perunavellin suosiosta
löytyy myös kansakoulun johtokunnan vuonna 1959 Kouluhallitukselle
lähettämästä kyselyn
vastauksesta. Veli Laukkala kirjoittaa seuraavaa: ”Lisäyksenä siihen
vastaukseen,
jonka Korpilahden Tikkalan
kansakoulu lähetti kouluruokailustansa, ilmoitetaan, että HALUTUIN
ruokalaji on perunavelli ja
vähiten haluttu maitoperunat.
Sylkykupeista
siisteyttä
Syksyllä 1910 Ylihallituksen
lähettämän kiertokirjeen johdosta johtokunta päätti hankkia koululle sylky-
astian, pesulaitoksen ja puoli
tusinaa pyyheliinoja.
Koulun lämmityksessä,
vedenkannossa ja siisteyden ylläpidossa oppilaat avustivat suuresti.
40-luvun lopulla johtokunta
päätti, että 4.-7.luokkien oppilaat avustavat myös perunankuorinnassa.
Kun koulukeittola siirtyi
yläkerran keittiöön vuonna 1953, lisääntyivät keittäjän työt ja päätettiin,
että
oppilaat kantavat puut
vahtimestarin puolesta.
Koulun ja terveystalon
vahtimestarina toimi Panja Majala(1949-)
Koulun siivouksesta on vuosien
varrella huolehtinut myös Hilja Lipero
(1948-).
Vuonna 1964-65
keittäjä-vahtimestarin tointa hoiti Alli Paavolainen, ja vuonna 1965
keittäjä-vahtimestariksi nimitettiin Liisa Heikkilä. Liisa Heikkilän
jalanjäljissä aloitti Pirkko Heikkilä vuonna 1985. Paula Nieminen hoiti
keittäjä-siivooja-talonmiehen tehtäviä Pirkko Heikkilän jälkeen ja kuluneena
lukuvuotena soppakauhaan tarttui Vuokko Reinikainen.
Eila Sandelin on huolehtinut nyt
vuoden koulun siivouksesta. Kaikki
koululla työskentelevät ovat
omalta osaltaan vaikuttaneet siihen, että lapsista huolehtivat ja heitä
kasvattavat kaikki koulun aikuiset.
Matkalla kouluun
Koulukyyditykset aloitettiin
1970-luvulla. Paikkakunnan taksi Lauri
Holttinen hoiti kuljetukset.
Hänen jälkeensä koulukyydeistä huolehti Eelis Sandelin ja tänä päivänä Risto Sandelin
ja Matti Hannonen.
Vuosisadan
oppilasmääristä
Oppilasmäärät sodan jälkeen
alkoivat olla niin suuria, että oli mietittävä kaikkia mahdollisia ratkaisuja.
Vuonna 1945 johtokunta päätti
kehottaa Metsäkulman koulupiiriin kuuluvia Heinämäen lapsia siirtymäänomaan
piiriinsä kouluun.
Koulun suuren oppilasmäärän
vuoksi Laukkaloiden aikana tehtiin myös aloitteita kolmannen opettajan
saamiseksi. Tarkastaja Valorinta kehoitti johtokuntaa
tekemään pikaisesti kunnanval-
tuustolle esityksen, että
valtuusto perustaisi lisäviran Tikkalan yläkouluun lukuvuodeksi 1944-45, koska
yläkoulussa oli oppilaita jo yli
50. Johtokunta vuokrasikin Rannilasta Vanhan Mehtosen puoleisesta päästä tuvan
alakoulun luokaksi. Väliaikainen seinä rakennettiin pahvista.
Kyseiseen virkaan lukuvuodeksi
1944-45 valittiin Hilja Huhtinen.
Myös koululla opettajan
olohuoneessa koulua pidettiin 1 vuosi.
Vuonna 1948 oli tehtävä ratkaisu,
ettei 7. luokkaa kutsuta päiväkouluun, koska se aiheuttaisi lisätilojen
vuokraamista sekä lisäopettajan
hankkimisen koululle.
Oppilasmäärä putosi voimakkaasti
70-luvulla maaltamuuton seurauksena. Muuttovirta on alkanut kääntyä jälleen
takaisin maaseudulle ja oppilasmäärät ovatkin nousseet 80-luvun alusta
tasaisesti.
Vuosien 1990 ja 1995 välillä
kasvua tapahtui merkittävästi, ja huomionarvoista onkin tässä kylätoimikunnan
tekemä arvokas työ lapsiperheiden saamiseksi seutukunnalle.
Vuosi Oppilaita
1898 34
1900 33
1910 24
1915 17
1920 28
1925 31
1930 35
1935 38
1940 50
1945 74 1948 ylökoulun puolella
jo 50
1950 53
1955 55
1960 58
1965 41
1970 25
1975 19
1980 12
1985 14
1990 19
1995 30
1996-97 29
1997-98 38 Ylä-Muuratjärven koulun
lakkautus
1998-99 42
Koulun
tukijalat
-Johtokunta ja kylätoimikunta
Johtokunnalla
oma, tärkeä rooli
Oppilaista
huolehtimista - terveydenhuoltoa ja hammashoitoa
Johtokunta huolehti alusta saakka
oppilaiden hyvinvointiin liittyvistä asioista.
Syksyllä 1917 johtokunnassa
keskusteltiin Elintarvikelautakunnan kysymyksestä antaa maitoa varattomille
lapsille. Johtokunta päätti ehdottaa maitoa annettavaksi 10:lle lapselle.
Helmikuussa 1912 koulu pidettiin
viikon kiinni tuhkarokon ja kovien pakkasten vuoksi.
Syyskuussa 1927 puolestaan
johtokunta päätti antaa viikon perunannostoloman.
Vuosina -47 ja -48 todettiin
johtokunnassa, että aliravituille lapsille annetaan lisäruoka-annoksia.
näitä lapsia oli 30.Kouluhammaslääkärikäyntejä tehtiin jo 40-luvun lopulla.
Johtokunnan rooli lienee ollut
merkittävä kautta vuosikymmenten ja varsinkin koulun ensimmäisen
50-vuotistaipaleen aikana.
Johtokunta on huolehtinut kiitettävästi koulun tausta-asioista ja on ylipää-
tään tehnyt koulunkäyntiä
mahdolliseksi sekä kouluun liittyvien puitteiden ja välineistön, henkilöstön
valinnan suhteen että huolehtimalla myös vähävaraisten oppilaiden
mahdollisuuksista päästä kouluun.
Johtokunta päätti pitkään koulun
alkamis- ja päättymisajoista sekä lomista.
Suomalainen peruskoulun
perusperiaate, tasavertainen mahdollisuus koulutukseen on elänyt
epävirallisesti jo ennen virallista peruskouluakin.
Tasavertaista oikeutta
koulunkäyntiin on siis yritetty kaikin tavoin edistää. Kenkä- ja vaateavustuksia
johtokunta käsitteli vuosittain
vielä 40-luvun lopullakin, kalanmaksaöljyä jaettiin oppilaille samoin
kuin vuokrattiin huoneitakin
kaukana asuville lapsille. Johtokunta vuokrasi mm.1930-luvun puolivälissä
Kuuselan lapsille kortteerin
Tikkalan Osuuskaupalta Anna Seppälältä talvikaudeksi. Koulumatka olisi ollut 8
km.Johtokunta huolehti opettajien sekä muun henkilökunnan palkkaamisesta. Se
laittoi virat hakuun ja valitsi hakijoista henkilöt virkoihin. Johtokunta myös
antoi työtodistukset opettajille. Niissä painotettiin hyvin usein kurin ja
järjestyksenpitotaitoa. Myös opettajien ikälisäasiat anottiin johtokunnan
kautta. Samoin johtokunta suositteli eläkkeitten myöntämisiä, mm. Tyyne
Salokankaalle johtokunta suositteli elinkautista 12 000 mk:n vuotuista eläkettä.
Johtokunta puuttui myös varsin
usein siihen, jos lapsia jostain perheestä ei kuulunut kouluun.
Johtokunta puuttui tarvittaessa
myös muihin kurinpidollisiin toimiin ja pyysipä kerran selvitystä perheeltä,
johon oli annettu kengät. Kun lasta ei näkynyt koulussa, niin selvisi että äiti olikin käyttänyt poikansa
kenkiä.Onpa johtokunta joutunut erottamaan oppilaitakin.
.
Tarvitsee miettiä
niitä koulun hyyryjä ja opettajain palakkoja
eli taloudenpitoa
ja markkoja...
Vuonna 1918 johtokunnassa
käsiteltiin menoarviota seuraavalle vuodelle, ja se näytti seuraavalta:
opettajain palkka 1.100mk,
kouluhuoneiden lämmitys 500 mk, havainto- ja opetusvälineisiin 500 mk,
waloon 100 mk, koulurakennuksen ulkoporras eteisineen 500 mk
sekä satunnaisiin menoihin 300 mk,
yhteensä 3000 Smk. Johtokunnan
papereista ilmenee myös säästötoiminta, jota koulussa on harrastettu. Mm.
vuoden 1954 syyskuussa lähetettiin Moksin Osuuskassaan 11 oppilaan tilille 652
mk. Myöhemmin säästötoiminta suuntautuiKorpilahden Osuuskassaan.
Ensimmäinen johtokunnan
esimies Hjalmar Parkkola toimi
puheenjohtajana 4 vuotta vuoteen 1901
saakka. Seuraavat johtokunnan
puheenjohtajat aikajärjestyksessä olivat: Gabriel Vehniäinen (1902-03),
Niklas Sikala (1904-06),
WihtoriA. Rantanen (1907-12), Hjalmar Mehtonen (1913-31), Anna Seppälä
(1932-33),
Hulda Vuori (1934), Oskari
Rajanen (1935-39), Kalle Hiekkaniemi (1940-45), Taito Vallenius (1946-48),
Veikko Huuskonen (1949), Yrjö
Honkanen (1950), Lahja Tikkala (1950-60), Kaarlo Heikkilä (1961-70),
Veikko Ahlstedt (1971-84).
Vuosina 1985-88 pj Sirkka Viljasjärvi,1989-1992 Raimo Koskinen
1993-1996 Helena Majala,
1997-1998 Tuomo Rajanen ja vuodesta 1998 Jouko Ilmarinen.
Pisimmän aikakauden
puheenjohtajan nuijaa heilutteli Hjalmar Mehtonen, yhteensä 18 vuotta.
Tällä hetkellä
puheenjohtajana on Jouko Ilmarinen
Kylätoimikunta
Tikkalaan perustettiin kylätoimikunta
1982. Yksi sen päätehtävistä oli koulun tukeminen. Raha-avustuksia on annettu
esim. retkeilyyn ja koululaisten pyöräilykypäriin.Myöskin kalustoa on hankittu
mm. Korpilahden sivukoulujen ensimmäinen tietokone Tikkalan koululle hankittiin
kylätoimikunnan avustuksella. Kylätoimikunta rakensi harrastetilat koulun
ulkorakennukseen, jotka ovat nyt koulun käytössä käsityöluokkana.1980 luvulla perustettiin ja rakennettiin kylälle
vesiosuuskunta, mikä toimittaa veden koululle. Vesi on hyvää ja sitä on
riittävästi.
Jääkiekkokaukalosta koululaiset ovat saaneet nauttia jo
kymmenkunta vuotta.
Kansankynttilöitä
vuosien saatossa
Koulun ensimmäinen opettaja Kaarlo
Jaakko Helenius oli Korpilahden suntio-haudankaivajan poika.
Korpilahdella Helenius vietti eläkepäiviään. Tikkalan koululla hän
opetti ainoastaan ensimmäisen
kevään.Näin koulu saatiin tottunein voimin käyntiin.
Syyslukukaudella 1898 vaihtui opettajaksi neiti Elin Oksanen
Petäjävedeltä. Johtokunnan pyynnöstä hän oliTikkalassa 4 vuotta.Elin Oksanen
piti hyvin kurinalaista koulua. Päiväkirjaan hän merkitsi myös nuhdellut
oppilaat.Viime vuosisadalla nuhdeltiin tottelemattomuudesta(Onnis Keskistä, Rosa
Tikkalaa, Wilkmannia, Eevert Vähämäkeä), hiljaa vastaamisesta (Eliina
Rannilaa), vallattomuudesta (Alfred Pellonpäätä)ja itsepäisyydestä (Rauha
Laukkalaa ja Anna Saukkolaa).
Lieko itsepäisyys Anna Saukkolan
kohdalla ollut voimakasta oppimisintoa, sillä saatuaan päästötodistuksen 1901
hyvillä arvosanoilla, kuten koulun tiloissa olevassa näyttelyssä voi itsekin
todeta,ja käytyään kiertokoulun opettajan tutkinnon seminaarissa Jyväskylässä,
hänet valittiin kiertokoulun opettajan virkaan Korpilahdelle jo
vuonna 1906. Tässä tehtävässä hän
toimi aina vuoteen 1918 työalueenaan Vespuoli.
Vuonna 1899 otettiin poikien
käsityönopettajaksi Anton Mäkinen, joka oli toimessa vuoteen 1927 saakka.
Mäkinen huolehti myös ammattitaitonsa kehittämisestä, sillä hän kävi käsityökurssilla
Kouvolassa saakka. 1905käsitöissä tehtiin poran viilojen ja puukkojen varsia,
jotkut tekivät kukkapöytiä ja pikkuseinäkaappeja. Tarveaineet haettiin polttopuuvajasta. Alaluokka oli
käsityöluokkana.
Vuonna 1902 valittiin Tikkalaan
Hilma Pylkkänen Sysmästä.
24.5.1904 haettiin
lehti-ilmoituksella opettajattaren virkaan sopivaa henkilöä. Virkaan valittiin
Tyyne Arni Kuopiosta. Hän oli
valmistunut vastikään hyvin arvosanoin Jyväskylän seminaarista.
Hänen kautensa kesti vuoteen 1940
eli 36 vuotta!
Pitkänä työkautenaan Tyyne Salokangas (avioitui Vihtori
Salokankaan kanssa, joka hoiti poliisin virkaa) täytti elämäntehtävänsä
vakavana ja vakaumuksellisena kasvattajana, ja on jäänyt mieliin
tiukkanutturaisena järjestyksen ja
kurinpitäjänä joka omisti koululleen kaiken tarmonsa.
Vuonna 1926 saatiin kouluun
toinen opettaja, Hilda Hyyryläinen.
Aluksi hän toimi yhteisenä Moksin ja Tikkalan alakansakoulunopettajana.
Hyyryläinen toimi virassaan vuoteen 1948.
Hyyryläinen tunnettiin kiitettävän ahkerana ja tunnollisena opettajana. Anton
Mäkisen käsityönopettajan tointa jatkoi vuonna 1927 Oskar Koskinen aina vuoteen
1940 saakka.
Tuolloin Tyyne Salokangas jäi
eläkkeelle.Neljänkymmenenyhden ja puolen vuoden ajanjakso Tikkalan koulussa
oli karttakeppiä heilutettu naisten
voimin. Kouluun tuli miesopettajaksi Lauri Venesjärvi, joka myöshuolehti
poikien käsityönopetuksesta. Venesjäsrven lyhyenä toimikautena (1940-43)
koulussa omaksuttiinuusia tapoja. Aikaisemmin eväät oli syöty eteisen
lattialla, nyt ne alettiin syödä luokissa. Samoin reput voitiin viedä luokkaan
saakka. 3 vuoden opettajakautenaan Venesjärvi joutui palvelemaan lisäksi vuonna
1942 maanpuolustustehtävissä samoin kuin
Hilda Hyyryläinenkin.
Vuonna 1943 alkoi 23 vuoden mittainen Veli Laukkalan aika. Jo
hänen äitinsä kävi tätä koulua, samoin Veli Laukkala itse.Ehtipä poikansakin
käydä täällä koulua ja nyt pojan tytär käy jo neljättä polvea koulussa. Vuonna
1948 valittiin Anja Lempinen (nyk. Nivarpää) opettajaksi. Hän toimi virassaan
vuoteen 1953 saakka, jolloin Veli Laukkalan rinnalla aloitti Elina Laukkala.
Laukkalat osoittautuivat innokkaiksi puutarhureiksi. Koulussa kukoisti lasten
kasvatuksen ohella puutarha lukuisine kasveineen ja pensaineen. Jämpti komento
ja luonnonläheinen opetus
ovat jättäneet tuon ajan
oppilaisiin mieliinpainuvat koulumuistot. Niiden hedelmiä on useampi entinen
oppilas muistellut tämän kevään
aikana. Keppiä ja porkkanaakin käytettiin, karttakeppiä opetuksen tehostamiseen ja porkkanaa
tarjottiin opettajan puolella joskus
mehumuodossa.
Veli Laukkala toimi myös
kansakoululautakunnan sihteerinä vuosina 1946-53 ja ajoi koulujen
tarkastusmatkat ensimmäisinä
vuosina polkupyörällä.
Pitkäaikaisten opettajapersoonallisuuksien
vaihtuessa koulun toimintaan on aina luonnollisesti tullut
uusia näkemyksiä ja muutoksiakin.
Elina ja Veli Laukkalan kunniakkaan opetusuran päättyessä Tikkalassatuli heidän
työtään jatkamaan Tuulikki ja Eero Huntus, jotka myös tekivät pitkän ja
kunnioitettavan päivätyön Tikkalan koulussa. Huntusten musikaalisuus näkyi
koulutyössä voimakkaasti ulospäin.
Englannin opetus alkoi 1969 Tikkalassa. Opettajana
tuolloin aloitti Erkki Katajapuu, joka ansiokkaasti edelleen hoitaa kiertävän
englanninopettajan virkaa.
Ala-asteen englanninopetus on
kulkenut tienraivaajana koko koululaitoksen englanninopetusta ajatellen.
Suurin osa tämän päivän
oppilaista pitää englannin opiskelusta. Oppilaiden valmiudet, kiinnostus sekä
vastaanottokyky ovat seikkoja, joissa on tapahtunut kehitystä viimeisten
vuosikymmenten aikana.
Englanninopettajan virkaa 29
vuotta hoitanut Erkki Katajapuun mieleen ovat jääneet Tikkalan koulun
kahvitunnit Eero ja Tuulikki Huntuksen aikaan. Eero Huntuksella oli kahvi keitettynä
termospulloon ja miehet vetäytyivät pannuhuoneeseen termospullon kanssa.
Puupölkkyjen päällä parannettiin monet kerrat maailmaa
Erityisopetus on myös pysynyt
pitkään samoissa osaavissa käsissä. Erityisopettajana on Tikkalan koulussa
käynyt Paula Malin 25 vuoden ajan.
Huntusten jälkeen 1987 tapahtui
ns. sukupolvenvaihdos, kun Jukka Lerkkanen ja Eeva-Maija Ojalainen
astuivat opettajien virkoihin.
Eeva Ojalainen hoiti väliaikaista virkaa vuoden, jonka jälkeen opettajaksi
valittiin Tiina Jylhä.
Lerkkasen myötä ympyrä tavallaan
sulkeutui viidenkymmenen vuoden taakse, sillä hän, kuten Veli Laukkalakin
aikoinaan suoritti asepalvelustaan ja opettikin alkukuviikot armeijan harmaissa käyden Keuruulta
Tikkalassa.
Tikkalan kouluun muokattiin oma
3-vuotinen opetusuunnitelma, jonka
perusperiaatteisiin kuuluu
koko koulua koskeva
jaksosuunnitelma sekä perusoppiaineiden (äidinkieli, matematiikka ja englanti)
opiskeluomina oppiaineinaan. Koulun oma
opetussuunnitelma otettiin käyttöön vuonna 1994. Sen muotoutumiseen samoin kuin
koulun pääsemiseen Unesco ASP-kouluksi (joita Suomessa on n. 60) vaikutti suuresti
Jukka Lerkkanen.
Viime vuodet koulun opettajakunta
on vaihtunut vilkkaasti. Vaikka kasvot ovat vaihtuneet , meillä on
ollut ilo saada innostuneita,
innostavia sekä ennen kaikkea lasten kanssa hyvin toimeen tulevia
viransijaisopettajia.Ilkka Kuukka, Tarmo Kolomainen sekä Kirsi Eronen ovat
jokainen omalta osaltaan vaikuttaneet koulun henkeen.Kuluvana lukuvuotena
Ylä-Muuratjärven koulun lakkauduttua ja oppilasmäärän noustua 38:n kouluun
saatiin 3. opettaja. Uusina opettajina syksyllä aloittivat Jukka Suoniemi
virassaan sekä Anne Luomala
päätoimisena tuntiopettajana.
Ympyrä sulkeutuu sinne viidenkymmenen vuoden taakse siinäkin mielessä, että
Jukka Suoniemi on ollut Elina Laukkalan oppilaana Jyväskylän Normaalikoulussa
samoin kuin Tiina
Jylhäkin, opettajankoulutuslaitoksen harjoittelijana.
Kaikki opettajat ovat kukin aikansa tapaan
omistautuneet työhönsä
lasten kasvattajina ja
opettajina,eivätkä siitä näytä poikkeusta nykyisetkään opettajat tekevän.
Lopuksi
Tämän satavuotisen historian
jälkeen palaamme koulutaipaleen alkupäähän ja näemme seuraavaksi kyläläisten ja
koulun väen yhteistyössä tekemän filmin ”Nuoret pois joutosakista”. Filmi on
omistettu niille rohkeille naisille ja miehille, jotka ovat rakentaneet tätä
maata ja maaseutua hyväksi elää.
Elämme nyt aikoja vuosituhannen
vaihtumisen ja euro-huuman keskellä.
Maailma muuttuu, Eskoseni.100 v
sitten käytettiin Sakari Topeliuksen Maamme-kirjaa oppikirjana äidinkielessä ja
historiassa.
Samaa kirjaa lainatakseni, on
jotain, joka ei muutu : ”Näin kulkee opetus niinkuin valonsäde kaikkien
kansankerrosten läpi, kansakoulusta ja pikkulastenkoulusta alkaen yliopistoon
asti, tarjoten kaikille oppia ja hyviä tapoja, jotka ovat suuremman arvoiset
kuin hopea ja kulta.
Koti aloittaa, koulu jatkaa,
elämä päättää kasvatuksemme.”
Tuomo
Rajanen ja Tiina Jylhä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti